Společnost Media Marketing Services (MMS), nejsilnější rozhlasové zastupitelství v ČR, si objednala zpracování průzkumu efektivity rozhlasové reklamy. Sběr dat začal v září a potrvá do konce listopadu. Vyhodnocení průzkumu, který pro tento mediatyp v ČR zatím nebyl proveden, bude provedeno ještě před koncem roku 2007.
„O tom, že podobný průzkum je potřebný, panovala mezi subjekty na českém rozhlasovém trhu shoda. Pro jiné mediatypy – televizi a tisk – podobné průzkumy už existují. Věříme, že výstupy přispějí k dalšímu zkvalitnění a zpřehlednění trhu. To byly důvody, které nás k zadání výzkumného projektu efektivity rozhlasové komunikace vedly,“ říká Pavel Stejskal, ředitel obchodního marketingu MMS.
„Průzkum by měl změřit vliv rozhlasové reklamy na znalost značky a uvažování o jejím nákupu v průběhu kampaně i po jejím skončení. Získaná data nám také pomohou analyzovat vliv ostatních médií a umožní modelování vývoje v souvislosti s vloženými výdaji na komunikaci,“ doplňuje P. Stejskal.
Respondenti
Účinnost rozhlasové reklamy bude měřena na reálných rozhlasových kampaních, které probíhají na celoplošných produktech společnosti MMS (MMS Total, MMS Výběr). Respondenty jsou muži a ženy (50/50) ve věku 20 až 59 let, kteří jsou pravidelnými posluchači regionálních stanic sítě MMS, t.j. poslouchají jednu z těchto stanic alespoň hodinu denně.
Zadavatelé
Společnosti, jejichž kampaně jsou v rámci projektu měřeny, pocházejí ze tří různých významných segmentů: automobilový průmysl, finanční produkty a služby a rychloobrátkové spotřební zboží. Do projektu společně s MMS zařadily kampaně různých délek (průměrně měsíc) a přístupů ke kreativnímu zpracování komunikace.
Sběr dat
Data jsou sbírána prostřednictvím telefonického CATI dotazování, a to kontinuálně, v průběhu tří měsíců. Jeden týden před zahájením zkoumaných kampaní proběhla předfáze, během které se zjišťovalo stávající povědomí o značce (spontánní znalost značky, znalost značky s nápovědou), uvažování respondentů o nákupu značky a viditelnost komunikace značky. Po předfázi následuje dvanáctitýdenní sledování, jehož součástí jsou už detailnější dotazy na rozhlasovou reklamu. Celkově bude během projektu osloveno 3000 respondentů (rovnoměrně muži a ženy, 20 – 59 let). To umožňuje změření vlivu kampaně na vysoké hladině statistické významnosti.
Provedením a vyhodnocením průzkumu byla pověřena renomovaná agentura Millward Brown, která podobné projekty realizovala i v jiných zemích, například ve Velké Británii, Maďarsku, Kanadě či USA. Sběr dat provádí agentura Stem/Mark.
Kontakt pro další informace:
Pavel Stejskal, tel. 606 665 630, stejskal@mms.cz
Media Marketing Services a.s.
S podílem 40 % nejsilnější mediazastupitelství na českém rozhlasovém trhu. Na národním reklamním trhu zastupuje 54 rozhlasových stanic, vedle stanic vlastněných společností Stamford Managing jsou to například Kiss rádia, Country rádio, rádio Beat nebo ostravské rádio Čas. V 6 krajích ČR má pobočky zaměřené na prodej reklamního času lokálních rádií, která jsou součástí skupiny Media Bohemia.
Skupina Media Bohemia
Nejsilnější ryze česká mediální skupina, jejíž společnosti na trhu působí už od roku 1995 (založení Media Marketing Services s.r.o.). Vedle mediazastupitelství MMS patří do skupiny i společnosti Impression Media (internetové mediazastupitelství), Sun Media (programová, marketingová a komunikační podpora rozhlasových stanic i celého holdingu), AudioTech (zvuková produkce a postprodukce) nebo Limemedia a MediaPartner (internetové aktivity).
Pro skupinu Media Bohemia pracuje více než 600 zaměstnanců a stálých spolupracovníků. V loňském roce dosáhla konsolidovaného obratu 1,2 mld. Kč.
Více informací na www.mediabohemia.cz.
Millward Brown
Jedna z předních světových agentur zabývající se výzkumem trhu, zvláště pak výzkumem značek, marketingových aktivit a zkoumáním efektivity komunikace. V současné době vlastní 77 poboček ve 44 zemích světa. Výzkumy zaměřené přímo na účinnost rozhlasové komunikace realizovala již v mnoha zemích, např. v USA, UK nebo Kanadě. Česká pobočka Millward Brown, kterou vede od jejího založení v roce 1999 Petra Průšová, zkoumala mj. i efektivitu tiskové reklamy (zadavatelem ÚVDT, r. 2003).